Galerija

Važnost Inovacija

U vecim softverskim (i ne samo) firmama nekoliko puta godisnje se organizuju All Hands meetings, kada se direktori obracaju narodnim masama. Obavezno se zakupi neki kongresni centar, i onda par hiljada ljudi cuje ono sta direktori misle da je vazno da se objavi. Pre par nedelja sam bio na jednom takvom skupu. Bilo je tu finansijskih izvestaja, izlaganje planova za nove proizvode i usluge, analiza konkurencije, sveopsta analize ekonomske situacije, sta je bilo dobro, sta je bilo lose, sta se ocekuje, obelodanjivanje vecih organizacionih promena, koja ce se odeljenja zatvoriti, koja otvoriti, ko ce biti otpusten, koji se profili primaju, nagrade istaknutim zaposlenima, itd…. Rutinski, sve se to uvek radi, ako covek to stvarno slusa, ima po stosta da se nauci.

Prvo nestanu inovacije, a onda i mi svi za njima

Prvo nestanu inovacije, a onda i mi svi za njima

Medjutim, poslednji put se desio skoro mali incident koji mi se ni najmanje nije dopao. Pozvali su spoljnjeg saradnika, da nam objasnjava sta je uzrok i mehanizam poslednje globalne ekonomske krize, koje su posledice po nas, i sta treba ocekivati u sledecih 1, 5 i 10 godina. Analiza je bila pristojna, mada vise manje cinjenice koje su mogle da se cuju i van te prezentacije za one koji nisu bili lenji da malo kopaju po internetu. Cak i akcije i predlozi su bili primereni, medjutim ono sto je jako zaskripalo je citava ta konstrukcija. Sve je izgledalo kao, nemojte plakati nad sobom, nama je mnogo bolje nego drugima, vi ste u solidnoj firmi. Drugim recima, plase se odliva ljudi u druge firme. Ljudski kapital, to vec znamo, je jedan od najvaznijih kapitala u danasnjem kapitalizmu, dakle treba apelovati na ljude i sve je to divno, krasno i tacno i treba to govoriti ljudima, ali je potpuno izostao apel na inovacije. Ima nekoliko primera veoma uspesnih firmi, velikima ide jako dobro, a da ne govorimo o najvecem hitu ove godine Apple-u. Ovo je rekordna godina u svakom pogledu za firmu iz Kupertina. Medijska prisutnost, prodaja, vrednost akcija, kvalitet proizvoda, kolicina raspolozivog softvera za familiju iOS, su sve premasile bilo koje brojke ove firme od samog njenog pocetka od pre nekoliko decenija. I ono sto je najvaznije, radi se o skupim proizvodima, koji se ni po cemu ne mogu uvrstiti u osnovne potrebe. Ima toliko pametnih telefona koji rade posao i telefoniranja i aplikacija, i komunikacije sa internetom. Da, ali ni jedan ne radi to dovoljno dobro, dovoljno integrisano i dovoljno seksi. Bas taj faktor da se radi o ne-esencijalnom proizvodu bez koga, narocito u vreme krize, bi moglo da se pristedi i preskoci i da se kupe losije varijante, nije se dogodio. Ljudi cekaju u redovima i u ledenom januaru i u zarkom julu nebili se docepali nove dzepne jabuke. I to milioni, dakle ne radi se o bogatasima.

Kako je to moguce, cime se to moze objasniti? U jednom intervjuu direktora Jabuke Stiva Dzobsa, novinar je upitao zasto je Apple izgubio bitku u operativnim sistemima sa Majkrosoftom. Onda je on mudro odgovorio da u stvari Apple nikada ni bio nije u OEM biznisu, vec da se samo uvek trudio da stvori najbolji moguci proizvod u odredjenom trzisnom segmentu, i da su verovatno dve firme vodile bitke na dva razlicita koloseka. Nesto kao na primer danas bitka izmedju dva proizvodjaca aviona, Boeing-a i AirBus-a, gde novi Boeing-ov dreamliner je projektovan za transport od tacke do tacke na velikim rastojanjima. A AirBus sa svojim novim A380 tezi da upakuje sto-vise ljudi u hub saobracaju. I jedni i drugi bi da pridobiju trziste ali ne na isti nacin. Nije samo pitanje cene, vec je vise pitanje modela biznisa. Pa ko pogodi taj ce uspeti. Tako je Majkrosoft tada pobedio jer je OEM model radio, a ne model jedna firma – jedan proizvod, ma koliko ona dobra bila. Sada na primer Apple daleko nadmasuje Majkrosoft u mobilnim uredjajima, cak iako nije zansovan na OEM modelu. Apple je uspeo nizom svojih inovacija da se primetno izdvoji na trzistu. Apple prodaje ceo sistem, ne samo proizvode. Apple ima jako agresivnu i atraktivnu politiku pridobijanja pisaca programa za svoju platformu, Apple je unifikovao spoljasni izgled svih aplikacija koje se vrte na iOs sistemu, ima veoma dobar marketing i veoma visok kvalitet. I pogodio je koje su osobine proizvoda trazene u ovom trenutku. Veoma je lako biti dobar u jednoj ili par stvari, ali se time ne moze izbiti na celo trzista. Moze se na neko kratko vreme, ali da bi neko bio zaista lider, potrebno je bitno odskociti od ostalih u velikom broju faktora. Onda nije samo dovoljno prekopirati model konkurenta. Lider je bolji na celom horizontu ponude, onda drugi da bi ih dostigli moraju godine da potrose, a za to vreme lider radi na postavljanju novog horizonta. E to je ovoga puta Apple-u uspelo.

Naravno, ne zna se koliko ce trajati momentum Apple-a, jer izgleda da Android je cvrsto prihvatio OEM model. Nema sigurne trke, Majkrosoft je trenutno jako iza sa svojim resenjem cak iako je i dalje u OEM modelu. Ali zaostaje jako u inovaciji cak iako koristi model koji mu je u segmentu desktop PC kompjutera doneo veliki monopol. Dakle bice dana za megdana, trka na mobilnom segmentu je u velikom razbuktavanju, a inovacija je jedan od najvaznijih pokretackih i odlucujucih faktora. Cesto cemo cuti da marketing radi posao, i da reklama, a ne inovacija proizvoda prodaje. Budimo iskreni, reklama je drugi najvazniji faktor, prvi je uvek inovacija. A to je narocito dobro za sve male ekonomije i zemlje, kao na primer Srbija, traze se ideje, ko nadje pravu ideju, taj ce prvi devojci. Ostalo su price i samo-povladjivanje.

Ako želite da odslušate:

Advertisements

One comment on “Važnost Inovacija

  1. Povratni ping: Koliko je siguran vaš pasvord? | Markus Maki

Zatvoreno za komentare.