Galerija

Šta je to iTunes?

Probajmo da zamislimo jedan model. Neka Internet bude Svemir. Svemir je pun galaksija, galaksije čine zvede, poneke zvezde imaju planete, asteroide i svemirsku prašinu… . Svemirki putnici (internauti) zaustavljaju se da napune proto-plazmom svoje svemirske letelice na najrazlicitijim mestima. Ponekad žele i da prenoće po space-motelima, a pre toga žele malo da se razonode. E sad, zamislite da za šankom bara u galaksiji Ultra-Nebus21, sazveždja u sektoru G14 mušterija upita konobara za to gde bi mogao da vidi neku dobru predstavu večeras, a ovaj mu tresne ispred 20 tomova žutih stranica (telefonski imenik) da ih nadje, što bi bio ekvivalent traženja stvari preko Google-a. Korisnik Google-a zna šta želi, ali ne zna gde to da traži. I kako je svemir veliki ako trazi „Balerine“, dobiće 20M odgovora. Dok nadje ono što mu treba prodje pola sata, a on nema volje za to. E sad, u boljim barovima konobari imaju efektnija rešenja. Oni umesto žutih stranica nude jednu lepu i privlačnu slikovnicu od pedesetak stranica, ilustrovani katalog koji nudi muziku, filmove i podcastove. Pogadjate naslov tog kataloga zove se iTunes.

Dakle, isto zbog čega je Facebook privlačniji od Google, tako je i iTunes. Ljudi nisu sposobni ili jednostavno nemaju volje da idu preko opštih kataloga. Oba u odnosu na Google nude suženiji pod-svet, ali njihovi korisnici i nemaju želje da traže van odredjenih domena. Sa stanovišta onih što nude sadržaj, iTunes je katalizator pažnje, nesto što će voditi ka njihovim primarnim sajtovima, oni neće biti zamena za sajtove.

Gugl u malom, da nadjete bilo koji multimedijalni sadržaj brzo

Gugl u malom, da nadjete bilo koji multimedijalni sadržaj brzo

iTunes osim sto sužava svet pretrage na medije, to i teritorijalno regionalizuje. Veže nacije kao SAD, V. Britanija, Francuska, Nemacka, Italija, imaju svaka svoju zastavicu, i kad je odaberete engleski že biti zamenjen lokalnim jezikom, ali ono najvažnije, top-liste i pod-pretraživači će biti lokalnog karaktera, iTunes ima urednike lista za svaku zemlju koja vodi računa o slušanosti, o promocijama, o tome šta je kvalitento da ce pročita, čuje ili vidi, iTunes nije bezvezna komercijalna šarena laža, Apple je elitistička kompanija koja želi da uzdigne svoje klijente, dakle sami urednici poznaju sadržaje, čak i ono sto nema slušanost, ali po njima vredi, se stavlja na početak nekih lista kojih ima raznih po raznim kriterijumima. Sad, za Srbiju je malo teže, jer još nema svoju zastavicu. Ali je zato imaju Slovenija, Hrvatska i pazite Makedonija, fale Bosna i Srbija (dobro i Crna Gora). Oni još nemaju svoj lokalni jezik (ostaje engleski kad se oni izaberu) ali već imaju svoje sadržaje na čelima lista sa lokalne teritorije. Dakle, katalizacija i regionalizacija su već tamo počele. No, može se i bez zastavice za početak, štaviše, ZAIR i G. Modli mogu u tome biti pioniri (kao i za mnogo toga pre) i polako uvoditi iTunes u Srbiju. Ja, lično, sam otkrio mnoge divne sadržaje preko iTunes-a čak iako imam i volje i znanja da tražim preko Google-a. Svemir je toliko veliki da je veoma važan pretraživač. Jednostavno on sortira drugačije i uže nego Google. Naročito sekcija iTunesU(niversity), došao sam do flimova i zvučnih zapisa za koje nisam ni slutio da postoje. Koliko samo ima besplatnog sadržaja visokog kvaliteta, čovek bi mogao da bude student, a da plati samo priključak na internet. Sad, neće dobiti diplomu, ali će dobiti znanje, a to uvek više vredi. E sad, zastavica može da dodje i zahtevom sa teritorije ili će Apple sam videti da ljudi iz Srbije povećavaju slušanost pa će ga i sam dodati.

Ima puno različitih sadržaja na iTunes-u. Svaka zemlja ima svoj. Najniži nivo su samo muzika, aplikacije za iOS i podcastovi. A najrazvijeniji shop, onaj Američki ima uz to još i iTunesU(niversity), filmove, tv sadržaj i audio-knjige. Neko ko do sada nije bio korisnik ovog sistema ili ko nije baš u tim vodama ima potpuno pravo da se zapita pa u čemu je razlika, zasto je iTunes tako uspešan i popularan u odnosu na druge što nude slično. Razloga ima više, evo najvažnijih. Kao prvo, iTunes nudi kompletno rešenje 360 stepeni za multimedijalce. Ko ima PC ili Mac, Apple TV i jedan od iPodova ili iPhone pokriva sve moguće oblike trošenja sadržaja. Izvadite iz džepa iPod Touch, kliknete na džepnu verziju iTunes-a ili AppStore aplikacije, izaberete film, ubacite svoj password, koji odmah skine 2-3 dolara sa vaše kreditne kartice i film odmah počinje da se sliva u vaš svet. Već posle nekoliko minuta možete da ga gledate, onda ako poželite možete ga prebaciti na vaš AppleTV koji će biti vezan za vas salonski TV ili na vaš PC ili Mac preko desktop verzije iTunes. Appleova licenca podržava korišćenje istog sadržaja na nekoliko uredjaja koje korisnik ima. Drugi razlog je što je sve lako uraditi i lepo je upakovano. Back-end serveri Apple misle na sve, na vama je samo da sedite i da uživate. A to što je lako,  privlači neverovatan broj izdavača digitalnog sadržaja da baš tamo stave svoj, jer znaju da mogu da računaju na nekoliko stotina miliona korisnika. Dakle prava pozitivna spirala ili što bi se kod nas reklo i vuk sit i ovce na broju. Toliko za sada, želim vam melodijsko i prijatno slušanje iTunes-a.

Ako želite da odslušate, prilog počinje na 63 min 35 sek

Advertisements

One comment on “Šta je to iTunes?

  1. Povratni ping: Da li će JuTjub deprovincijalizovati Balkan? | Markus Maki

Zatvoreno za komentare.