Galerija

Da li će JuTjub deprovincijalizovati Balkan?

Ne znam za vas, ali moj život se toliko promenio u odnosu na to kako je bilo kada sam bio dečak, da mi izgleda kao da sam rođen na drugoj planeti, a da sam sada kolonizovao planetu Zemlju. Štaviše, ponekad moram da pogledam neke stare serije na JuTjubu, da se podsetim da je stvarno bilo onako kako se ja sećam. Pogledam Smogovce ili Vruć Vetar ili Priče iz Radionice. Da, u tom svetu sam ja rođen. Kompjuteri su bili samo u JAT-u, do informacija se dolazilo teško, sporo ili nikako. A danas, ja na poslu imam dva desktop računara, flotu lokalnih servera, servere u oblaku, jedan leptop, 3 mobilna telefona, jedan za svaki dominantan operativni sistem, ista priča za tablete, plus kod kuće jedan desktop. I na svima njima Internet. Nekada sam gledao telviziju i slušao radio. Danas, za sve to koristim kompjuter. Televizor gledam, samo ako se uželim velikog ekrana, za sve ostalo je kompjuter, zato što se televizija više ne gleda, ona se traži. Ja sam taj koji odlučuje šta i kad će da vidi. I sve se slilo u jednu veliku šarenu multimedijalnu reku. Slike, filmovi, zvuk, tekstovi, sajtovi, blogovi, mape prelazi se sa jednog na drugo, bez ikakvog napora ili razmišljanja. Ako ne neđem neku informaciju za pet minuta, počinjem jako da se nerviram. Pitam se u čemu sam pogrešio. I ne pada mi na pamet da se do informacije ne može doći. Ali to sam ja: ultra-tehnološki štreber, gik ili nerd, pa još i informatičar povrh toga.

Hej Sloveni, Grci, i ostali ...

Hej Sloveni, Grci, i ostali …

No, šta je sa vama, ostalima normalnim ljudima? Ne očekujem isto, ali očekujem više od onoga što pružate. Podsetio bih vas na jedan detalj iz serije Kosmos gde je Karl Sejgan silno žudeo da se otkrije život bilo kog nivoa na bilo kojoj planeti van Zemlje. Cilj mu je bila deprovincijalizacija ljudske svesti. Zemlju smo odavno izbacili iz centra svemira, pa zatim i iz centra Sunčevog sistema. No Zemlja, i dalje postojano stoji u centru poznatog života. Razmišljanje se svodi na to da ako bismo sa sigurnošću potvrdili relevantnu bio-različitost u nekom drugom sazvežđu i naša antropocentričnost bi nestala, a možda samim tim i religija. No, to su još daleki snovi, naša provincijalna svest je dovoljno jaka čak i na našoj matičnoj planeti. Vidite, mi koji živimo u dva sveta, u novom u koji smo više-manje svojevoljno otišli i onom koji smo fizički ostavili, ali nikada jezički i emotivno, imamo tu veliku privilegiju da kada slušamo iste laži u svakoj od zemalja, lako ih prepoznamo. Koliko sam se samo naslušao YU laži, kao mali, o tome da je na Balkanu najjeftiniji šećer ili benzin ili ne znam ja šta. Kada slične koještarije slušam ovde, jednostavno se nadmeno osmehnem u smislu: ma koga vi mislite da farbate. U vreme kada sam se ja rodio, jedini način da se totalno promeni perspektiva bio je da se ode u neko inostrantstvo. Danas, to nije potrebno. Internet pruža tako bogate i raznolike informacije, da je moguće videti problem iz 100 perspektiva bez izlaženja iz dnevne sobe. No, sve je to više teoretski nego praktično. I dalje državna televizija, visikotiražne dnevne novine i bolje stojeće političke partije kroje informacije. Ljudi, oslobodite se inercije! Ma kakav javni servis. To je zarđalo gvožđe. To je samo inercija iz starih vremena. Ako želite da saznate kako stoje stvari, tražite sami istinu. Da, malo je teže, ali nakon nekoliko godina i to ćete savladati. Onda ćete shvatiti da zemlja u kojoj živite nije ni najsrećnija, ali ni najugroženija zemlja na svetu. Nas sve boli i dalje zadnji Balkanski rat, ali toga po svetu ima na svakom koraku. Mitovi, kao Amerikanci su ovakvi, Kinezi su onakvi, Bugari misle ovo ili ono. Ako se upustite u JuTjub ili AjTjuns okeane videćete da pored one folklorne slike Amerike, tamo postoje neverovatno oštroumni mladi ljudi, sa neverovatnim obrazovanjem, energijom i ambicijom da saznaju, da pokažu svoje znanje, da potroše hiljade sati, pripremajući ozbiljne scenarije, projekte, animacije, predstave, eksperimente i da vam sve to besplatno ponude, samo pod jednim uslovom da znate dovoljno engleskog jezika. I ja sam radim sa Amerikancima već dvadeset godina, i muka mi je od njihove nadmenosti, površnosti, manira gospodarenja, tako da i sam ponekad poverujem u njihovu inferiornost. Ali onda promenim kanal, ne slušam svoje dosadne američke kolege, već mnoge privatne JuTjubaše i podsetim se kako je Amerika velika zemlja. Britki u misli i brzi na tačnoj reči, divim im se. Naravno, puno je škarta i treba imati dobre magične reči da bi se našle prave stvari, ali Gugl postaje sve bolji u tom poslu.

I šta se na kraju desi, znate li kada će se i vama desiti transformacija? Kada doživite, mic po mic, da najveći deo svog vremena vezanim za kulturni i istraživački deo vašeg života provodite na Internetu, koji nije na vašem maternjem jeziku, a da svoje javne servise jednostavno zaboravite. Bez mržnje ili predrasude, jednostavno postanu nezanimljivi. Tada ćete vi pobediti, a javni servis izgubiti. Javni servis je prošlost. Tvrđave informacije moraju nestati, novi svet pripada federalizmu, fragmentaciji, zonama interesa, malim partijama, novim idejama. Doboljno je da se skinete sa starih navika, da ne kažem droga. Veliki i bogati svet čeka na tu vašu promenu.

Ako želite da odslušate, prilog počinje na 29 min 05 sek

Ja pišem vama, a vi meni recite šta mislite. Voleo bih da saznam o…

One comment on “Da li će JuTjub deprovincijalizovati Balkan?

  1. Povratni ping: David protiv Golijata | Markus Maki

Zatvoreno za komentare.