Galerija

Ko će pobediti, nauka ili njeni suparnici?

U dijalogu i ponavljanju je moć.

Pre neki dan, upao sam u relativno žučnu diskusiju sa jednim dragim kolegom, sa kojim već duže vremena raspravljam na temu nauka/religioznost. Svako od nas zastupa po jednu stranu, i ne predajemo se ni jedan ni drugi tako lako. Ali, onda jedne večeri, vratio sam se kući, seo sam u fotelju i u miru i tišini sinula mi je jedna važna misao, koja me je jako obradovala. Evo o čemu se radi.

Religioznost je dogmatska po svojoj definiciji. Nauka je zasnovana na objektivnim dokazima i spremna je da dovede u pitanje bilo koje od svojih prethodno elaborisanih znanja. To su dve discipline koje imaju dijametralno suprotne metode. Teoretski nisu čak ni suprotstavljene jer gde ima dogme, nema mesta za dokaze i obrnuto. To su dva sveta između kojih teoretiski i ne može biti dijaloga. Svako nastojanje nauke da obori ili potvrdi religiozne dogme je besmislena, s druge strane očekivati od naučnika da prihvate dogmu je nasilje. Ali ipak, mislioci iz oba tabora već vekovima rade na tome da ubede onu drugu stranu da su u pravu. A da bi se neko u nešto ubedio, mora se govoriti barem isti jezikom, inače nema dijaloga. U trenutku kada se taj zajednički jezik uspostavi, to mora biti jezik jednog od to dvoje. A do sada, u svim raspravama, koristili su se argumenti, ma kako oni bili labavi, ali ipak ne dogme, dakle branioci religiozne misli već su odavno počeli da koriste jezik nauke. Religija ima samo jednu šansu. Da nasiljem, kao što je to radila u prošlosti u vreme proterivanja jeretika prisili ljude da barem površno prihvate dogme. Što je veći broj ljudi koji je suštinski obrazovan u naučnom duhu, to će religioznim braniocima biti teže, jer će se smanjivati broj ljudi koji će prihvatati bilo koja učenja zdravo za gotovo. Cilj škole sekularnih država mora biti da nauči svoju decu isključivo matematičkoj logici i spremnosti da prihvati samo objektivne istine, a ne subjektivna mišljenja ma kako privlačno izgledala. Baze znanja fizike, hemije, informatike, itd… su samo aplikacija i zanat. Gomila praktičnih znanja, ali nesuštinskih. Suština je u logici i to ne u bilo kojoj, već u matematičkoj logici. Ko jednom zauvek nju dobro nauči, jako je teško da će ikada prihvatati bilo koju dogmu. Ako naučnici žele da pobede, moraju samo da nastoje da se što veći broj ljudi na planeti opismeni logikom. Danas se veliki broj ljudi boji matemematike jer je teška. Ona zaista jeste teška, ali je nebitno znati je celu. Za običnog građanina, dovoljno je do kraja shvati samo njen mali deo: matematičku logiku, za sve ostale, branše, ko više ko manje. Znati sve formule geometrije, algebre, analize, numerike, itd… ako su potrebne za neku profesiju, onda su korisni, a ako ne, mogu se i izostaviti. Važno je savršeno dobro znati samo bazu.

Mislim da su današnje škole preopterećene gomilom detalja, ali u najvećem broju slučajeva ne uspevaju da nauče svoje učenike suštini. U 100% današnjih zemalja, postoji jedna ili više paralelnih religija. To su hrišćanstvo, komunizam, islam, liberalni kapitalizam, itd… Sve one, možda upravo zato, imaju nocionistički sistem školovanja, dakle zatrpavanje dece činjenicama, umesto malobrojnim, ali bitnim znanjima. Kad to shvatimo, videćemo da je to ne samo moćno, nego i jeftinije, škole mogu da traju kraće  i samim tim ih je lakše i proširiti i doći i do najudaljenijih i najsiromašnijih krajeva. Druga, isto tako bitna stvar, škola nikada ne sme da se završi. Celog života mora biti obavezna. Umesto nabijenih 16 godina studiranja na početku života, bilo bi bolje i efektivnije da se rasporedi kroz čitav život, jer odrasli čovek se opusti, zaboravlja i pada pod uticaj drugih znanja, koje mogu da potkopaju pa i unište ona prethodna.

Ne znam koliko će vremena biti potrebno da se dođe do ovog sistema, ali ka njemu se već ide sve brže i brže. A vi sami odlučite da li želite da budete nečija ovčica ili sam svoj vuk. Ja sam već izabrao.

Ako želite da odslušate, prilog počinje na 34 min 15 sek

Ja pišem vama, a vi meni recite šta mislite. Voleo bih da saznam o…

Advertisements
od Markus Maki Objavljeno u nauka

One comment on “Ko će pobediti, nauka ili njeni suparnici?

  1. Povratni ping: Čomski ili da li smo zaista spremni za demokratiju | Markus Maki

Zatvoreno za komentare.