Galerija

Da li je zaista avionski saobraćaj bezbedniji od automobilskog?

Rekao bih definitivno da nije. Nakon godinu dana što Zoran priča o svim aspektima avionskog prevoza čitajući knjigu svog kolege u rubrici “ Sve što je potrebno znati o putovanju avionom“, popričao sam sa svojim sinom (koji je zaista mala pametna glava) i izdeklamovao sam mu poznatu frazu koliko je siguran avionski saobraćaj. Pita mene sin, koliko njih gine u kolima, a koliko u avionu, ja mu rekoh dva broja koja nisu bila tačna, ali su bila u korektnom redu veličine, kad će on, ni pet, ni šest. Znaš tata, ali ljudi verovatno provode mnogo više sati u autu nego u avionu, tako da treba videti da li je zaista avion bezbedniji. Moram da priznam da me je presekao u trenutku i da sam počeo da ga hvalim na sva usta govoreći da je postavio izuzetno pametno pitanje i podsetio ga kako je u nauci daleko bitnije koja pitanja postavljamo, nego sami odgovori. I onda ne bismo lenji, hvala bogu Internet je tu ispod prstiju i nađosmo podatke koji su, naravno, aproksimacija, ali ispalo je da ako uzmemo u obzir količinu vremena, da je vožnja autom daleko, daleko bezbednija.

Evo brojeva:

SAD 2016 godina:
Broj letova = 42000 dnevno * 365 dana = 15330000.
Broj mrtvih od 1945-e godine je 10722, dakle godišnje 147.

Broj vozača: 87.5% američke populacije od 323M je 283 M.
Svaki vozač provede 293 sati u autu godišnje.

Broj letova Broj sati po letu Broj sati letova Broj mrtvih Broj sati leta po mrtvom
15.3 M 3 45.9 M 147 312244
Broj vozača Broj sati vožnje po vozaču Broj sati vožnje Broj mrtvih Broj sati vožnje po mrtvom
283 M 293 82919 M 37000 2241054

Dakle, ako posmatramo koliko sati putnik u avionu ili autu provede pre nego što pogine u proseku, putovati kolima je čak 7 puta (7.2) duže, dakle bezbednije. Ova stvar nije nikako za potcenjivanje. Apsolutni broj mrtvih u avionskim nesrećama je zaista mali, ali kada bi ljudi leteli onoliko koliko voze, tekli bi potoci krvi. Ova analiza je grubog nivoa, izvori nisu savršeni, ali ono što je bitno je red veličine. Nebitno je da li je auto sigurniji 7 puta ili je avion sigurniji 7 puta. Red veličine je ispod 10. Dok je početna hipoteza bila da je avion daleko sigurniji. Prvi podatak koji je na to ukazivao, apsolutni broj mrtvih daje veliku prednost avionu, čak dva reda veličine razlike (više od 100 puta), međutim, apsolutni broj ne daje kompletnu informarmaciju o stepenu rizika. Zbog toga je neophodno uvesti i druge parametere, a jedan od veoma dobrih je količina vremena u saobraćaju. Drugi parametar koji bi trebalo uvesti, da bi bila još bolja analiza je i broj pređenih kilometara, zato što postoji velika razlika u brzini dva prevozna sredstva, a brzina u sebi sadrži i vreme i razdaljinu. Tada bi se stvar pomerila u korist aviona. Ne znam koliko, a to možete i sami pogledati, pa izračunajte. Moj instinkt mi kaže da se opet ne bi promenio red veličine, što je jedino što sam hteo da dokažem.

Kada dovedemo dva nivoa opasnosti na isti red veličine, ne možemo govoriti o nekoj komparativnoj prednosti bilo koga od to dvoje, što mi je dovoljno da konstatujem da je mit o velikoj prednosti avionskog saobraćaja srušen. Naglašavam da je ovo poređenje bezbednosti avio kompanija i auta. U privatnoj avijaciji stvari su još i gore. U jednom izvoru sam našao da je jedan mrtav na 100 hiljada sati leta, dakle 22 puta gore od auta.

Evo jednog poređenja. Jedan hirurg vrši 500 operacija godišnje i ubije 10 ljudi svojom krivicom. Dok drugi radi 10 operacija i ubije samo jednog. Koji je od ta dva bolji? Onaj koji ubije 10 ljudi, njegova smrtnost je 2%, dok kod onog što operiše retko 10%. Ako bismo samo gledali apsolutni broj mrtvih, pogrešili bismo u proceni. Eto, to je bila intuicija mog sina, koja se pokazala ispravnom.

Ako želite da odslušate, prilog počinje na 23 min 50 sek

Izvori:

https://www.faa.gov/air_traffic/by_the_numbers/

Worst fatalities per region

https://newsroom.aaa.com/2016/09/americans-spend-average-17600-minutes-driving-year/

https://aviation-safety.net/statistics/geographical/continents.php

https://en.wikipedia.org/wiki/Motor_vehicle_fatality_rate_in_U.S._by_year

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_North_American_countries_by_population

Advertisements
od Markus Maki Objavljeno u nauka